Logo1 TRANSPARANT
Algemene Voorwaarden


Artikel 1 - Definities

De Rosa: De Rosa, gevestigd te Kerkrade, KvK-nummer 94810303.

Klant: degene met wie De Rosa een overeenkomst is aangegaan.
Partijen: De Rosa en Klant samen.
Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 - Toepasselijkheid

Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, overeenkomsten en leveringen van diensten door of namens De Rosa.

De Rosa en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.

De Rosa en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 - Aanbiedingen en offertes

Aanbiedingen en offertes van De Rosa zijn vrijblijvend, tenzij daarin uitdrukkelijk anders vermeld.

Een aanbod of offerte is maximaal 1 maand geldig, tenzij er een andere termijn in het aanbod of de offerte staat.

Aanvaardt de Klant een aanbod of offerte niet binnen de geldende termijn, dan vervalt het aanbod of de offerte.

Artikel 4 - Aanvaarding

Bij aanvaarding van een vrijblijvende offerte of aanbieding, mag De Rosa de offerte of het aanbod alsnog binnen 3 dagen na ontvangst van de aanvaarding intrekken, zonder dat de Klant hieraan enige rechten kan ontlenen. 

Mondelinge aanvaarding van de Klant verbindt De Rosa slechts, nadat de Klant deze schriftelijk of elektronisch heeft bevestigd.

 Artikel 5 - Prijzen


De Rosa hanteert prijzen in euro’s en exclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.

De Rosa mag de prijzen van zijn diensten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen. 

De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door De Rosa vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren. 

De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van De Rosa, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.

Wanneer De Rosa en de Klant voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken..

De Rosa mag tot 10% van de richtprijs afwijken. 

De Rosa moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen. 

De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.

De Rosa mag zijn prijzen jaarlijks aanpassen. 

De Rosa zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.

De consument mag de overeenkomst met De Rosa opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.

Artikel 6 - Betalingen en betalingstermijn

De Rosa mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen. 

De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.

De betalingstermijnen die De Rosa hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat De Rosa aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen. 

De Rosa mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 7 - Gevolgen te late betaling 

Betaalt de Klant niet binnen de afgesproken termijn, dan mag De Rosa de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en  de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de Klant in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.

Wanneer de Klant in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan De Rosa. 

De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. 

Wanneer de Klant niet op tijd betaalt, mag De Rosa zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant heeft betaald. 

In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de Klant, zijn de vorderingen van De Rosa op de Klant onmiddellijk opeisbaar. 

Weigert de Klant zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door De Rosa, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.

Artikel 8 - Opschortingsrecht

Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.

Artikel 9 - Verrekening

Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan De Rosa te verrekenen met een vordering op De Rosa.

Artikel 10 - Garantie

Wanneer de Klant en De Rosa een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor De Rosa enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.

Artikel 11 - Uitvoering van de overeenkomst

De Rosa voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit. 

De Rosa mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.

De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant. 

De Klant moet ervoor zorgen dat De Rosa op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.Zorgt de Klant er niet voor dat De Rosa tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.

Artikel 12 - Informatieverstrekking door de Klant

De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschik­baar aan De Rosa.

De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit. 

Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert De Rosa de betreffende bescheiden. 

Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door De Rosa redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.

Artikel 13 - Duur overeenkomst dienst

De overeenkomst tussen De Rosa en de Klant betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.

Wanneer de Klant een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.

Artikel 14 - Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd

De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.

Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.

Artikel 15 - Vrijwaring

De Klant vrijwaart De Rosa tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door De Rosa geleverde producten en/of diensten. 

Artikel 16 - Klachten

De Klant moet een door De Rosa geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.

Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant De Rosa daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming. 

Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming De Rosa hiervan op de hoogte stellen.

De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort­koming, zodat De Rosa hierop gepast kan reageren. 

De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en De Rosa.

Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat De Rosa andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 17 - Ingebrekestelling

De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan De Rosa.
De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling De Rosa ook daadwerkelijk op tijd bereikt. 

Artikel 18 - Aansprakelijkheid Klant

Wanneer De Rosa een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst. 

Artikel 19 - Aansprakelijkheid De Rosa

De Rosa is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.

Wanneer De Rosa aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.

De Rosa is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.

Wanneer De Rosa aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting. 

Artikel 20 - Vervaltermijn

Elk recht van de Klant op schadevergoeding van De Rosa vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 21 - Ontbinding

De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer De Rosa toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis. 

Is de nakoming van de verplichtingen door De Rosa nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat De Rosa in verzuim is. 

De Rosa mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer De Rosa kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen. 

Artikel 22 - Overmacht

In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van De Rosa door de Klant niet aan De Rosa kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht. 

Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computer­virussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen

Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor De Rosa 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat De Rosa kan nakomen. 

Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als De Rosa de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken. 

De Rosa hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer De Rosa hiervan voordeel heeft. 

Artikel 23 - Wijziging overeenkomst

Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en De Rosa de overeenkomst aanpassen. 

Artikel 24 - Wijziging algemene voorwaarden

De Rosa mag deze algemene voorwaarden wijzigen. 
Wijzigingen van ondergeschikt belang mag De Rosa altijd doorvoeren. 
Ingrijpende wijzigingen zal De Rosa zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen. 

Artikel 25 - Overgang van rechten

De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met De Rosa aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van De Rosa. 

Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW. 

Artikel 26 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid

Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden. 

Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat De Rosa bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 27 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter

Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en De Rosa is Nederlands recht van toepassing. 

De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van De Rosa is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en De Rosa, tenzij de wet iets anders bepaalt.


Opgesteld op 01 september 2024.